fredag 28 oktober 2011

3 (o) roliga GC storys

I Las Palmas utspelade sig denna smått lustiga dialog mellan mig (Christofer) och chauffören. Ni vet ju att det är en ganska lång sträcka mellan Las Palmas och San Agustin och som väl är vet ju även jag det, och föraren.

Las Canteras, härifrån tog vi taxin...inte på playan då...utan på en trång gata i närheten



                                           Taxi Driver

-Bus station please

-OK, where do you stay?

-In San Agustin

-I can drive you there for fifteen euro

-Fifteen euro?

-Yes, fifteen euro

-OK, you say fifteen euro, are you sure you mean fifteen euro?

-Eh, yes

-O… samtidigt som jag börjar plocka fram plånboken för att redan nu göra upp

-I mean fifty euro, fifty, sorry

-OK, bus station will be fine thank you

Bilden taget utanför Anfi vid ett annat tillfälle


Bortsätt från detta gjorde han sitt arbete oklanderligt. Försöket är ganska vanligt överallt man kommer så när du blir föreslagen ett misstänk lågt pris på resan, erbjud dig att betala direkt, det brukar avslöja “skojaren” dessutom, sträckan vi talar om går i stort sätt lika fort med buss, så spar pengarna till något roligare.

Utsikt från Hotell Orquedia över platsen där restaurangerna ligger

Hur man slipper mig som gäst

Scenario i Bahia Feliz

Vi (Roger och jag) ämnar besöka en restarang för att intaga en middag. Utanför en av lokalerna stannar jag upp och läser vad huset har att erbjuda. Fram formligen rusar en medelålders herre och griper tag I min axel ganska hårdhänt för att leda mig till ett bord 1.5 meter bort.
 
- What do you like?

- I like people who don’t touch me.

- Are you hungry?

Fortfarande tycks mannen kommunicera genom att massera min axel och överarm

-Please you don’t have to hold me, I can stand by myself

-Sorry, do you want to know what we have?

-I can read 3 of the language on the meny so I´m capable to see for my self, thank you

-But I just like to help you (med irriterad röst)

-Yes but I don’t need that

-Oh, sorry I come near you (nu ironiskt tonfall och ganska högt)

-I don’t think this is a place for me!


Mannen som tydligen insett att jag inte var på humör började nu med hög röst göra sig lustig över mig. Kanske hade han inte så roligt hemma vad vet jag? För mig blev det ett rätt skoj minne, för honom ett antal € mindre i kassan. Jag blev mätt och nöjd hos en trevlig kines med god mat och service. Och där fick man själv välja om man ville gå in! Jag tror Roger har en bild på den sympatiska värdinnan.

China restaurangen i Bahia Feliz



                                                         Gatuteater i PDI

En av alla drinkar...sorry den enda drinken, Sex on the Beach

Christofer råkade ju ut för en del grejjer på resan men även jag fick min del av skopan. Detta utspelar i Playa del Ingles ca 21.00 på fredagen, dagen innan hemfärd.

Vi strosade runt lite i detta "syndens näste" när plötsligt en sminkad idiot kör en Glen Hysen* på mig...dvs samma grej som Glen råkade ut för på toan i Tyskland förra året

- What the f..? Realy funny....real funny...JERK! skrek jag

- Hi hi hah ahha..... skrattade den sminkade idioten och alla runt omkring formligen exploderade av skratt.

Jag hade tydligen hamnat mitt i nån form av "gatuteater" sånt bara tydligen händer i PDI (What happens in PDI stays in PDI....eller nått) Jag hann i alla fall tänka så mycket att om jag spöar på idioten så kommer jag nog inte hem i morgon....så han slapp känna på RogMans tunga höger :-/

Trevliga försäljare i PDI

Segling
Om ni vill läsa mer om det Christofer skrivit eller bara gillar segling i allmänhet kolla in dena länk, där han är medarbetare:  Sittbrunnen

*= mejla mig om du inte vet vad som hände Glen Hysen i Tyskland förra året.

1 kommentar:

Unknown sa...

Hahaha... I dag skriver du som en Gud! Trivelige historier. Fine bilder har du også!

Kan fortelle at jeg har booket 6 ekstra dager i desember. Fikk enveisbillett for 500 NOK og hotell for 1600 NOK. Skal bo på Monte Feliz (ved Bahia Feliz) før jeg flytter til Patalavaca.

Fortsatt en fin søndag til deg!